SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TIB BAHSİ

<< 3895 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَعُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ قَالَا حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَبْدِ رَبِّهِ يَعْنِي ابْنَ سَعِيدٍ عَنْ عَمْرَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لِلْإِنْسَانِ إِذَا اشْتَكَى يَقُولُ بِرِيقِهِ ثُمَّ قَالَ بِهِ فِي التُّرَابِ تُرْبَةُ أَرْضِنَا بِرِيقَةِ بَعْضِنَا يُشْفَى سَقِيمُنَا بِإِذْنِ رَبِّنَا

 

Âişe (r.anha)'nın şöyle dediği rivayet olunmuştur: Nebi (s.a.v.), bir insan hastalandığı zaman (önce) tükrüğü ile (toprağa) bir işaret (çizgi) çizerdi. -

 

(Ravi bu işareti göstermek için kendisi de) tükrükle toprağı çizdi.- Sonra;

 

"Yerimizin toprağı, bazılarımızın tükrüğü ile, Rabbimizin izni ile hastalarımıza şifa verir" diye dua ederdi.

 

 

İzah:

Buharı, tıb; Müslim, selâm; İbn Mâce, tıb; Ahmed b. Hanbel, VI, 93.

 

Bilindiği gibi, bir hadisi raviler Hz. Nebi'in o hadisi söylemesi esnasındaki hareketleri ile birlikte rivayet etmişlerse ona "Müselsel hadis" denir. Bu hadis de bu şekilde rivayet edilmiş oldu­ğundan müselsel hadisler sınıfına girmektedir.

 

İmam Nevevî'nin açıklamasına göre, hadis-i şerifin manası şudur: Pey­gamber (s.a.v.) şehadet parmağı ile kendi tükürüğünü alır, sonra parmağını top­rağa sürerek ona yerden bir şeyler yapışmasını sağlar, sonra yara veya hasta olan yeri onunla sıvazlar ve bir yandan da bu duayı okurdu.

 

"Yerimizin toprağı"ndan murat, bütün yeryüzü ise de bazılarına göre bereketinden dolayı bununla hasseten Medine'nin toprağı kastedilmiştir.[Davudoğlu A, Sahih-İ Müslim Tercüme ve Şerhi, IX, 624-625.]

 

Tıybî, Şerhu'l-Mişkât isimli eserinde "türbe" kelimesinin "arzinâ" ke­limesine, "rîka" kelimesinin de "ba'zunâ" kelimesine muzaf kılınmasına bakarak, bu şifanın her toprakta ve her müslümamn tükrüğünde bulunma­yıp sadece Medine gibi mukaddes beldelerin toprağı ile kuvve-i kudsiye sa­hibi salih kimselerin tükrüğünde bulunabileceğini söylemiştir.[eş-Şerkavî Abdullah İbn Hicazı, Fethu'l-Mübdî bi-şerhi Muhtasan'z-Zebîdî, III, 298.]

 

Bu hadis-i şerif hastayı tükrük ve toprakla sıvazlayarak okumak sure­tiyle tedavi etmenin caiz olduğuna delâlet etmektedir.